Mondhygiënist

Samen zorgen voor een gezonde mond

Hebt u last van uw tandvlees of hebt u de laatste tijd vaak gaatjes? Dan kunt u terecht bij de mondhygiënist. Die helpt u een goed beeld te krijgen van wat precies de oorzaak is van uw klachten. Zodat u er samen iets aan kunt doen.

Een afspraak met de mondhygiënist(e)

De mondhygiënist helpt u onder meer met mondverzorging of bij het voorkomen van gaatjes en tandvleesaandoeningen. U kunt via de tandarts verwezen worden, maar direct een afspraak maken mag ook. Zo’n behandeling duurt meestal een half uur tot een uur, afhankelijk van wat er precies aan de hand is. De mondhygiënist mag verdoven en bepaalde gaatjes in tanden en kiezen vullen. Goed om te weten: kinderen tot achttien jaar kunnen de mondhygiënist gratis bezoeken.

Dit doet onze mondhygiënist

Het begint bij een onderzoek in uw mond, om te zien of er afwijkingen zichtbaar zijn die uw klachten verklaren. En als dat zo is, hoe die opgelost kunnen worden. Als het met het blote oog niet goed te zien is, maakt de mondhygiënist gipsafdrukken, röntgenfoto’s en doet die bacterieel onderzoek.

Daarna wordt uw gebit grondig gereinigd. De tandplak, aanslag en tandsteen worden verwijderd met een haakje, ultrasoon apparaat of een airflow.  Om te voorkomen dat u weer last krijgt van uw gebit, neemt de mondhygiënist vaak wat voorzorgsmaatregelen. Denk aan fluoride om uw gebit te beschermen. Maar ook aan het sealen en polijsten van vullingen.

Goede redenen om onze mondhygiënist te bezoeken

Gun uzelf een mond zonder last. Maak zeker een afspraak als:

• uw tandvlees rood en gezwollen is, waardoor het niet meer strak om de tanden of kiezen aansluit;
  • uw tandvlees terugtrekt;
  • u regelmatig gaatjes hebt;
  • u tandsteen hebt of aanslag op het gebit;
  • u een vieze smaak proeft in uw mond of slecht ruikende adem hebt;
  • mondverzorging voor u lastig is.